Keulasähkömoottori tuli veneeseen

Viikonloppu oli kuin joulu minulle. Pitkäaikainen haaveeni keulasähkömoottorista toteutui, kun Juha asensi veneeseen Motorguiden Xi3 mallin. Olen ollut muutaman kerran sellaisessa veneessä kalastamassa, jossa on ollut keulasähkömoottori ja kyllä saalismäärät ovat olleet huomattavasti suurempia, kuin omassa veneessä. Toki kyseessä on joka kerta ollut kalastusoppaan vene, joten kyllä oppaan ammattitaito on varmasti ollut ratkaisevin tekijä kalan tulossa. Keulasähkömoottori on kuitenkin tuonut huomattavan avun kalastukseen.

Siinä se odottaa paikalleen asentamista

Viikonloppuna emme ehtineet kalastamaan kuin muutaman tunnin. Juha vietti kaksi päivää Alutrollin lattialla ja minä tsemppasin (=hiillostin?) vieressä. Kytö järvelle oli kova, mutta asennuksissa vierähti melkein koko viikonloppu. Nyt kaikki on kuitenkin vimpan päälle. Kiitos vielä Juhalle, kyllä kelpaa kalastella!

Alutrollin pulpetti on yllättävän tilava =)

Pikajalusta keulasähkömoottorille, toinen osa tuli veneeseen kiinni ja toinen osa kiinnitettiin keulakoneeseen
MG:n asennus oli suht helppoa Alutrollin valmiin sapluunan avulla, sillä sapluunaan oli merkitty reikien paikat valmiiksi

Johtohässäkkä

Laturi on keulasähkömoottorin akun laatikossa, joten akun lataus on helppoa

Veneeseen tuli NMEA 2000-verkko ja keulasähkömoottori kytkettiin siihen Pinpoint-kaapelilla. Nyt keulasähkömoottorin ohjaus onnistuu myös luotaimen näytöltä ja esimerkiksi ahvenparven viistoluotaimessa nähdessään voi toimia heti ja ohjata veneen parven luokse parilla kosketuksella luotaimen näyttöön.

Liitettiin myös perämoottori NMEA-verkkoon Tohatsun omalla kaapelilla ja nyt kaikki moottorin tiedot ovat nähtävissä Elite Ti:n näytöltä. Mielenkiintoista tarkkailla esimerkiksi bensan kulutusta ja opetella ajamaan taloudellisemmin. Näytöltä näkee myös moottorin tunnit, joten huoltojen väliä ei tarvitse arvailla.

Tohatsun kaapeli oli helppo asentaa perämoottoriin

Kaikki asennukset olivat vihdoin eilen valmiina ja päästiin testaamaan venettä Kallavedelle. Kovin montaa tuntia meillä ei ollut aikaa ja puolet ajasta kului opetteluun. Uskon, että tässä menee vielä muutama viikko, ennen kuin kaikki asiat tulevat selkärangasta ja keuliksen käyttö sujuu sulavasti. Pelottaa, että kuinka monta kertaa unohdan keulakoneen veteen ja lähden kaahaamaan perämoottorilla ?

Paketti valmis!

Liikkuvia tekijöitä on paljon ja toki soutuveneellä soutelu ja mato-ongella kaislikon reunassa onkiminen voisivat olla helpompi vaihtoehto, mutta minusta on mukava hyödyntää elektroniikkaa kalastuksessa, kun se kerran on mahdollista.

Eilen olin tosi täpinöissäni, kun lähdettiin kalaan ja sen pystyi kyllä päättelemään myös siitä, että veneeseen noustessani huomasin olevani aamutossut jalassa. En olekaan aiemmin kalastanut tohveleissa ?

Niin kiire kalaan, että aamutossut jäivät jalkaan =D
Meistä tuli heti ystäviä

Eilen oli tosi tuulinen keli, mutta on se keulasähkömoottori vaan ihmevekotin. Keulis piti veneen ankkurissa lähes prikulleen samassa pisteessä koko ajan keula tuuleen suunnattuna ja meidän tarvitsi vain kalastaa. Ei todellakaan tullut ikävä painavaa ankkuria ja aallokossa heiluvaa venettä. Tuntui siltä, että vene oli vakaampikin taivasankkurissa, kun keula halkoi aallokkoa koko ajan eikä vene päässyt kääntymään poikittain aallokkoon nähden. Ihan luxusta!

Mikäs tässä kalastellessa =)
Kuvakaappaus Elite Ti:n näytöltä, perämoottorista saa näytölle vaikka mitä tietoja

Eilen ei käyty kovin kaukana Pirttilahdesta ja ahvenparvet jäivät vielä löytämättä. Kuhaa kuitenkin näkyi siellä täällä ja muutama alamittainen kävi veneessä. Muistelen vieläkin viime kesäisiä suurten ahventen parvia, joita bongasin viistoluotaimen näytöltä useampaan otteeseen. Tänä kesänä on revanssin aika, uskon, että minä ja MG ollaan hyvä tiimi. Enää ei tule MP-päiviä, vaan tulee MG-päiviä ?

Tottakai tiedän sen tosiasian, että keulis ei minulle kaloja etsi, vaan se homma minun täytyy hoitaa itse. Siitä eteenpäin kuitenkin pääsen hyödyntämään keulasähkömoottorin ominaisuuksia kalastuksessa. Kaveri, joka vähän aikaa sitten asensi MG:n omaan veneeseensä, on napsinut hyvin kaloja keulakoneen avulla. Hän sanoikin, että nykyään kuhan kalastus on kuin mustikoita poimisi. Noh, minulla on marjasanko valmiina, joko mennään? ?

Yksi eilisistä ankkuripaikoista
Alamittakuhia kävi veneessä
Nostettiin perämoottori ylös erään saaren päässä ja liikuttiin matalan yli keulakoneella ajaen
Sunnuntai-ilta tuli liian nopeasti, ensi viikonloppuna takaisin vesille!

Elovaaran Roke on tehnyt vertailuja akkujen ja kaapeleiden suhteen ja testaillut, miten Motorguidesta saadaan paras hyöty irti. Roke on jakanut testituloksia Jigikalastus ja venevarustus /Jones kalastus facebook-ryhmässä.

Juha luki Roken testiraportin ja sen perusteella teki päätöksiä meidän veneeseen tulevista komponenteista. Raportista oli iso apu ja kyllähän se oli ajatuksia herättävää luettavaa. Kun ostaa keulasähkömoottorin veneeseen, niin ei kannata nuukailla akun ja kaapeleiden kanssa, mikäli haluaa saada kaikki tehot irti keulasähkömoottorista. Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan edellä mainitussa facebook-ryhmässä.

Alla muutamia sivuja testiraportista:
(kuvat ja tekstit Roke Elovaara)

Fish me luck
20

11 thoughts on “Keulasähkömoottori tuli veneeseen”

  1. No nyt on soiva peli! Ehkä sitten joskus, kun kehtaa leikata katteen pois omastaan.. Onneksi en tiedä kuinka luksusta se käytännössä on, niin ei osaa olla oikeasti kateellinen. Vesille mars :)

    Vastaa
    • Jep, nyt on soiva peli. Vielä kun oppii käyttämään ja hyödyntämään kaikkia ominaisuuksia, niin ei pitäisi kalojen enää päästä karkuun, ainakaan niin usein ?

      Vastaa
  2. Hei,
    Onpa hyvännäköinen systeemi! Teillä on nyt kesän ollut tuo käytössä, niin osaatte jo varmaan vastata kun muilta foorumeilta ei oikein tunnu vastauksia heruvan. Itsellä siis samainen Xi3 hankintalistalla mutta muutama asia epäilyttää:

    -Joudunko ostamaan jotain lisävarusteita, että saan ohjattua sitä Ti7 Lowrancen näytöltä? Liikkeet puhuvat myyntiteksteissään ”Lowrance-valmiudesta”, eikä ainakaan Kärkkäisellä myyjä osannut selittää mitä se tarkoittaa.

    -Oletteko kokeilleet reittien tallennusta ja ajaa myöhemmin noita reittejä läpi? Voiko reitillä pysymiseen luottaa vai tuleeko sekoiluja välillä?

    -Yhdellä foorumilla mainittiin, ettei tuossa olisi sitä 1,5 metrin siirtymistä kuten Xi5:ssa on? Näinkö tosiaan, että tuo yksinkertainen ja mukavalta kuullostava ominaisuus on jätetty pois?

    Vastaa
    • Hei, sinulla pitää olla veneessä NMEA2000-verkko, johon Motorguide sitten liitetään Pinpointilla.

      Me itse ei viime kesänä päästy oikein testailemaan keulakoneen käyttöä luotaimen näytöltä Motoguiden omien päivitysongelmien takia, jospa jo tänä kesänä pääsee reittejäkin kokeilemaan.

      Ja kyllä siinä on se 1,5m siirtymä, ainakin itse käytin sitä viime kesänä paljon ?Kaukosäädin on kyllä kätevä kapistus, siitä vaan napsauttaa niin vene siirtyy sen 1,5m haluttuun suuntaan.

      Vastaa
  3. Moi. Itellä Ti7 ja talvella hommattu Xi3 sekä nmea verkko…palikat vasta viritys vaiheessa/koeajamatta ja kiinnostaa minkälaisia päivitysongelmia sulla oli ja miten ne ratkastiin???

    Vastaa
    • Keulasähkömoottorin päivityksessä oli joku bugi, joka korjattiin seuraavaan päivitykseen. Se korjauspäivitys täytyy hoitaa OPM:n kautta. Meidän keulis on nyt päivitetty ja pinpoint toimii ☺️

      Vastaa
  4. Minulla on MG Xi3, NMEA200-verkko ja Lowrance HDS, mutta reittiajot eivät toimi. MG kävi OPM:lla päivitettävänäkin mutta ei muutosta; MotorGuide toimii hyvin omalla säätimellään ja tottelee Lowrancen ankkurointi -yms. käskyjä, mutta reittejä se ei aja eikä osu reittipisteille. Hyvin harmittavaa. Jos on ideoita mitä voisi asialle tehdä niin hienoa!

    Vastaa
  5. Sama ongelma kuin Jussilla. Uusina asennettu keväällä xi3 ja Lowrance Carbon. Päivitetty OPM:llä jolloin yhteys koneiden välillä alkoi toimia, mutta reittipisteet toimii miten sattuu.
    Ootko Jussi saanut asiaan korjausta ?

    Vastaa

Vastaa käyttäjälle Eero Peruuta vastaus