Mökkeilyä Porvoossa

tiistaina 6.10.2015 | by Jaana Jekkonen | 7 kommenttia

Yhteistyössä Fishing Lords Oy:n kanssa

Vietimme ikimuistoisen pidennetyn viikonlopun Fishing Lords Oy:n mökillä Porvoossa. Mökkimme oli Karhu-mökki, joka sijaitsee 400 metrin päässä merenrannasta. Meidän reissuporukkaamme kuului neljä henkeä, mutta mökissä olisi ollut tilaa isommallekin ryhmälle.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lähdimme Kuopiosta Porvoota kohti torstaina puolen päivän jälkeen ja löysimme perille helposti. Mökin varustetaso oli hyvä, kodinkoneet nykyaikaisia ja sieltä löytyi jopa pyykinpesumahdollisuus. Mökin vuokraan kuului myös pieni moottorivene, joten kalastusta ei tarvinnut unohtaa mökkeillessä :)

Mökki sijatsee rauhallisella alueella ja 50 metrin päässä ulko-ovesta avautuu ihana metsä. Kesällä ja syksyllä voi hyödyntää luonnon omia antimia ruuanvalmistuksessa, sillä alueella on paljon mustikoita, puolukoita ja sieniä.

Mökin lähellä sijaitsee esitteestä päätellen myös golf-kenttä, mutta koska en ole golf-ihmisiä, en jaksanut sen enempää perehtyä asiaan. Lomamme keskittyi kalastukseen. Perjantaina pääsimme koko päiväksi merelle kalaan ja päivällinen maistui rankan kalareissun jälkeen mahtavalta :)

Lauantaina oli tarkoitus lähteä mökin veneellä kalaan, mutta rannassa jouduttiin kääntymään takaisin. Tuuli ja aallokko olivat ihan järkyttäviä, taisivat olla vielä niitä Valio-myrskyn rippeitä. Lähdimme sitten porukalla tutkimaan luontoa ja etsimään sieniä, ja samalla salaa toivoimme tuulen tyyntyvän myöhemmin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lauantaina teimme yhdessä ruokaa. Ruokalistalla oli edellisenä päivänä saamamme kalat ja kalojen lisukkeena lähimetsästä löydetyistä sienistä tehtyä kastiketta :)

Iltapäivällä tuuli alkoi onneksi tyyntymään, joten pääsimme vihdoin kalastamaan omatoimisestikin. Kalastaessa tuli hieman orpo olo, sillä mukana ei ollut elektroniikkaa :) On se vaan paljon vaikeampaa kalastella ilman plotteria ja luotainta, varsinkin jos alue on vieras.

Vieheinä oli ainoastaan rasiallinen jigejä ja niillä piti pärjätä. Pyörittiin muutaman sadan metrin säteellä rannasta, sillä paikka oli upouusi, vene melko pieni ja alla meri. Eipä se merikalastus loppujen lopuksi hirveästi järvellä kalastuksesta eronnut ja samalla tavalla kalat osaavat näköjään merelläkin pitää suunsa kiinni. Kolmen tunnin kalastelu ei tuottanut mitään tulosta. Perjantaina toimineet värit eivät lauantaina enää antaneet minkäänlaisia merkkejä.

Lauantain kalastus oli aika alkeellista verrattuna perjantain reissuun, jolloin alla oli huippuvene, kuskina huipputyyppi, kalojen etsimisesssä apuna huippuelektroniikkaa ja aluekin saalisvarmempi. Selityksiä siis riittää lauantain kalattomuudelle ;) Sunnuntaina emme enää merelle ehtineet, vaan siivosimme mökin ja lähdimme ajamaan Savoa kohti.

Loma oli erittäin onnistunut ja voin lämpimästi suositella kyseistä mökkiä muillekin.

Lisätietoja Fishing Lords Oy:n mökeistä löytyy www.fishinglords.fi/majoitus

Jaa:
7 kommenttia
Jätä kommentti blogikirjoitukseen
Kommentit
  1. Unto Varis kommentoi:

Terve. Vaitelu virkistää, kiva lomapaikka teillä. Tänään 6 päivä Tiistaina iltapäivällä olisi tarkitus käydä kokeilemassa veneestä käsin pilkintää, uistelua ja täkyongintaa, saa nähdä tuleeko muuta kuin raitista ilmaa.

1. Jaana Jekkonen kommentoi:

Terve! Kyllä oli mukava lomapaikka, vähän erilaiset maisemat kuin täällä Kuopiossa :) Ulkona taitaakin olla nyt tosi raitis ilma, aamulla oli lämpötila pakkasen puolella. Täytyy itsekin käydä Kallavettä tervehtimässä viikonloppuna. Kireitä siimoja! :)

2. mika kommentoi:

viihtyisän oloinen mökki. hetkonen siinä saattaapi vierähtää kun alkaa merestä kartoittamaan uusia hotspotteja tuntemattomilta paikoilta :)

1. Jaana Jekkonen kommentoi:

Mukava mökki tosiaan oli :) Kyllä merellä saa hyvin aikansa kulumaan etsiessään spotteja, kun alueet pitää kartoittaa “metri metriltä”, varsinkin ilman luotainta ;)

3. Unto Varis kommentoi:

Olipa teillä hieno vene käytössä. Kerron eilisestä kalareissusta Tomperin ja Mustasaaren ympäriltä. Meno matkalla sain n. kilon hauen veneuistelulla, Tomperin saaren ympärillä oli aika voimakas aalokko, joka tuli pohjoissuunnalta, eikä tullut edes nykäkään. Sitten kierrin saaren ja ajoin Mustasaaren eteläpuolelle, havaitsin aivan tyyntä, niinpä ankuroin siihen. Aluksi pilkin pienellä mormuskalla särkikaloja, joita sain muutaman. Sitten laitoin kaksi täkyonkea, joihin toiseen elävän pienen sären ja toiseen isommasta särestä palan selkäeväästä ja laskin ne veteen. Samalla itse pilkin veneen reunalta, kuinka ollakaan, sain pari noin 300g ahventa, sitten täkykala ongivapa alkoin täristä, jossa oli elävä särki syöttinä, niinpä nopeasti tartuin vapaan kiinni, huomasin olevan siinä kiinni tavallista isompi kala, yritin saada sen veneenviereen, juuri kun olin ottamassa haavin esille, samalla edestakainen rimpuilu ja tapsi poikki. Kyllä harmitti, mutta ei ensimmäinen kerta. Sitten vielä sain pilkimällä n. 400g ahvenen, jossa syöttinä jikikala täkynä. Sellainen iltapäivä oli eilinen.

1. Jaana Jekkonen kommentoi:

Sinullahan on ollut hyvä reissu, lukuunottamatta sitä karkuutusta. Tehokasta näköjään se täkykalastus. Mekin käytiin muutama viikko sitten siinä Tomperin ympäristössä ja löydettiin siitä kuhaa…

1. Unto Varis kommentoi:

Sepä hyvä, hyvää kala syksyä, toivotaan että jäät tulevat aikaisin vahvoina.